Zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania
w szkołach zaocznych dla dorosłych
Centrum Kształcenia Ustawicznego
w Łomży
Podstawa prawna:
Art. 44s-44za ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572, z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 843).
System oceniania słuchaczy.
§ 1
- Poziom opanowania przez słuchacza wiedzy i umiejętności wyrażają oceny, którymi są stopnie szkolne.
- Ocena semestralna ustalana jest w skali stopni szkolnych:
- niedostateczny – 1,
- dopuszczający – 2,
- dostateczny – 3,
- dobry – 4,
- bardzo dobry – 5,
- celujący – 6.
- Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:
- cząstkowe uzyskane w ciągu semestru z różnych form aktywności słuchacza, określające poziom wiedzy i umiejętności ze zrealizowanej części programu nauczania,
- semestralne, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności słuchacza.
- Ustala się następujące ogólne kryteria stopni:
- stopień celujący otrzymuje słuchacz, który:
- opanował wiedzę i umiejętności która pozwala na samodzielne rozwiązywanie problemów wykraczających znacznie poza program nauczania przedmiotu w danym semestrze,
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania danego semestru,
- proponuje rozwiązania nietypowe oraz rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania danego semestru,
- stopień bardzo dobry otrzymuje słuchacz, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danym semestrze,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
- rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania,
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
- stopień dobry otrzymuje słuchacz, który:
- nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danym semestrze, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych,
- poprawnie stosuje zdobyte wiadomości,
- rozwiązuje, samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne,
- stopień dostateczny otrzymuje słuchacz, który:
- opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych,
- rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności,
- stopień dopuszczający otrzymuje słuchacz, który:
- ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki nie przekraczają możliwości uzyskania przez słuchacza podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
- rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności,
- stopień niedostateczny otrzymuje słuchacz, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych przedmiotu nauczania w danym semestrze, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
- nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
- stopień celujący otrzymuje słuchacz, który:
§ 2
- Ocenę wiedzy i umiejętności słuchacza w zakresie danego przedmiotu nauczania ustala nauczyciel tego przedmiotu w sposób zgodny z ustalonymi kryteriami.
- Wszystkie oceny słuchacza są ocenami jawnymi.
- Na wniosek słuchacza nauczyciel ma obowiązek uzasadnić ocenę.
- Słuchacz ma prawo do wglądu w sprawdzone i ocenione prace pisemne.
- Ocena ustalona przez nauczyciela zgodnie z postanowieniami regulaminu nie może być uchylona ani zmieniona decyzją administracyjną.
§ 3
- Słuchacz ma prawo wyrazić chęć do podwyższenia uzyskanej w wyniku klasyfikacji semestralnej oceny z zajęć edukacyjnych.
- Warunkiem jest:
- zaliczenie wszystkich zajęć edukacyjnych w pierwszym terminie egzaminów semestralnych,
- możliwość podwyższenia oceny najwyżej o jeden stopień,
- w ciągu semestru słuchacz systematycznie uczęszcza na zajęcia.
- Podwyższenie wyniku może dotyczyć jednych zajęć edukacyjnych w semestrze.
- Słuchacz poprawia:
- obowiązkową pracę kontrolną lub ćwiczenie nie później niż do ostatniego zjazdu,
- egzamin semestralny w terminie ustalonym dla sesji poprawkowej.
- Nauczyciel zajęć edukacyjnych informuje słuchacza o terminie, formie i zakresie obowiązkowej pracy kontrolnej ćwiczenia lub egzaminu.
Egzaminy semestralne.
§ 4
- Nauczyciel na początku semestru informuje słuchaczy o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu poprzez:
- określenie zakresu wiedzy do opanowania przez słuchaczy w danym semestrze,
- podanie źródeł wiedzy (podręczniki, zbiory, atlasy, słowniki, poradniki, zeszyty),
- zapoznanie z obowiązującymi formami sprawdzania wiedzy i umiejętności,
- określenie tematyki prac kontrolnych i podanie ich terminów,
- zapoznaje z kryteriami oceniania z przedmiotu,
- podanie terminów egzaminów semestralnych.
- W Szkołach CKU obowiązują następujące formy sprawdzania wiedzy:
- pisemne prace kontrolne,
- ćwiczenia,
- egzaminy w formie ustnej i pisemnej.
§ 5
- Podstawą oceniania i klasyfikowania słuchaczy są egzaminy semestralne.
- Egzaminy semestralne przeprowadza się z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania na dany semestr.
- Słuchacz zostaje dopuszczony do egzaminu semestralnego, jeżeli uczęszczał na poszczególne obowiązkowe konsultacje, przewidziane szkolnym planem nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na każde z tych konsultacji oraz wykonał i uzyskał co najmniej oceny dopuszczające z wymaganych prac kontrolnych i ćwiczeń.
- Na miesiąc przed przewidywanym terminem egzaminów semestralnych nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują słuchacza, czy spełnia warunki dopuszczenia do egzaminu semestralnego. W przypadku słuchacza, którzy nie ukończyli 18 lat również jego rodziców (opiekunów prawnych).
- W przypadku, gdy słuchacz otrzymał ocenę niedostateczną z pracy kontrolnej, obowiązany jest wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela, drugą pracę kontrolną.
- Słuchacz, który z usprawiedliwionych przyczyn nie mógł przystąpić do egzaminów semestralnych, składa te egzaminy w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora Zespołu.
- Terminy dodatkowe powinny być wyznaczone po zakończeniu semestru jesiennego, najpóźniej do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego odpowiednio do 31 sierpnia.
§ 6
- Słuchacza obowiązują w każdym semestrze egzaminy semestralne pisemne z języka polskiego, języka obcego i matematyki oraz egzaminy ustne ze wszystkich obowiązkowych przedmiotów przewidzianych w planie nauczania.
- Tematy semestralnego egzaminu pisemnego lub ustnego opracowuje nauczyciel uczący danego przedmiotu na podstawie materiału nauczania obowiązującego w danym semestrze i przedkłada je dyrektorowi Zespołu do zatwierdzenia najpóźniej miesiąc przed egzaminem semestralnym lub egzaminem poprawkowym.
- W szkołach ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe słuchacza obowiązują dodatkowo egzaminy pisemne z jednego przedmiotu zawodowego w semestrach I - IV, a w semestrach programowo wyższych – z dwóch przedmiotów zawodowych.
- W szkole policealnej słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne, w formie pisemnej, z dwóch przedmiotów zawodowych podstawowych dla zawodu, w którym się kształci.
- Wyboru przedmiotów zawodowych zdawanych w formie pisemnej, dla poszczególnych szkół i zawodów, dokonuje Rada Pedagogiczna CKU. Decyzję w tej sprawie należy podać do wiadomości słuchaczy na konferencji informacyjno - organizacyjnej rozpoczynającej semestr.
- Egzaminy semestralne pisemne i ustne przeprowadzają nauczyciele określonych przedmiotów, uczący w danym semestrze. W uzasadnionym przypadku dyrektor Zespołu może wyznaczyć na egzaminatora innego nauczyciela danego przedmiotu.
- Po zakończeniu sesji egzaminacyjnej rada pedagogiczna dokonuje klasyfikacji i promocji słuchaczy na semestr programowo wyższy, a w przypadku semestru programowo najwyższego, podejmuje decyzję o ukończeniu szkoły przez słuchacza.
§ 7
- Słuchacz szkoły dla dorosłych może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania niedostatecznej oceny z jednego lub dwóch egzaminów semestralnych.
- Egzaminy poprawkowe są przeprowadzane po każdym semestrze.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do 31 sierpnia.
- Termin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi wyznaczono dodatkowy termin egzaminu semestralnego.
- Słuchacz składa egzamin poprawkowy w formie pisemnej i ustnej z języka polskiego, języka obcego i matematyki oraz z tych zajęć edukacyjnych z których obowiązują pisemne i ustne egzaminy semestralne. Z pozostałych przedmiotów obowiązuje egzamin ustny.
- Ustalona ocena w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna.
§ 8
- Egzaminy semestralne powinny odbywać się w terminach ustalonych według następujących zasad:
- termin egzaminów semestralnych powinien być podany do wiadomości słuchacza przez dyrektora Zespołu co najmniej na dwa tygodnie przed egzaminem,
- terminy egzaminów semestralnych planuje Rada Pedagogiczna CKU tak, aby mogły one odbywać się w ciągu ostatnich 1-2 tygodni każdego semestru,
- na każdy z pisemnych egzaminów semestralnych przeznacza się dwie godziny lekcyjne (po 45 minut),
- ciągu jednego dnia słuchacz może zdawać egzaminy pisemne lub ustne najwyżej z dwóch przedmiotów.
- Wszystkie egzaminacyjne prace pisemne wykonuje słuchacz na arkuszach papieru opatrzonych podłużną pieczęcią Szkoły.
- Na egzaminie semestralnym słuchacz może korzystać z tablic matematycznych, kalkulatorów, słowników języków obcych oraz innych pomocy ustalonych przez nauczyciela.
- Słuchacz, który zakończył pracę, oddaje ją egzaminatorowi i opuszcza salę.
- Egzamin ustny składa się z trzech pytań problemowych lub zadań do rozwiązania zawartych w zestawie egzaminacyjnym, który słuchacz otrzymuje w drodze losowania.
- Zamiana wylosowanej karty jest niedozwolona.
- Słuchaczowi przysługuje 15 minut na przygotowanie się do odpowiedzi i 20 minut na jej udzielenie.
- Liczba zestawów egzaminacyjnych powinna być większa niż liczba zdających (o 2 więcej).
- Nauczyciel egzaminujący wpisuje oceny egzaminacyjne do protokołu egzaminacyjnego, arkusza ocen, indeksu słuchacza i dziennika lekcyjnego.
- Ocenione egzaminacyjne prace pisemne przechowywane są w Zespole.
- Kontrolę nad prawidłowością przeprowadzania egzaminów semestralnych pisemnych i ustnych sprawuje dyrektor Zespołu.
Semestralne klasyfikowanie i promocja słuchaczy.
§ 9
- Słuchacz jest klasyfikowany, jeżeli w wyniku egzaminów semestralnych, uzyskał oceny pozytywne ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danego semestru.
- Słuchacz, który nie spełnił warunków określonych w § 5 ust.3 i 4, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.
- Słuchacz, który nie zdał egzaminu poprawkowego, o którym mowa w § 7, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne słuchacza, Rada Pedagogiczna CKU może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować słuchacza, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na semestr programowo wyższy, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w semestrze programowo wyższym.
- W przypadku nieklasyfikowania słuchacza z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
§ 10
- Dyrektor Zespołu może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru na pisemny wniosek słuchacza uzasadniony sytuacją życiową lub zdrowotną słuchacza, złożony w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktycznych w danym semestrze.
- Słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w danej szkole.
- W wyjątkowych przypadkach dyrektor Zespołu po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej CKU może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru po raz drugi w okresie kształcenia w danej szkole.
§ 11
- Słuchaczowi przechodzącemu z innej szkoły do szkół w CKU może być wyznaczony egzamin klasyfikacyjny z zajęć edukacyjnych obowiązujących w szkolnym planie nauczania w CKU, które były przewidziane dla semestrów niższych niż ten do którego słuchacz zostaje przyjęty.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być ustalony w porozumieniu ze słuchaczem lecz nie później niż do dnia poprzedzającego dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany jest w formie pisemnej i ustnej, a z technologii informacyjnych, zajęć praktycznych, pracowni i laboratoriów w formie zadań praktycznych.
- Z przeprowadzonych egzaminów klasyfikacyjnych sporządza się protokół, który stanowi załącznik do arkusza ocen słuchacza. Protokół zawiera odpowiednio: imiona i nazwiska nauczycieli przeprowadzających egzamin klasyfikacyjny, zadania egzaminacyjne, termin i wynik egzaminu, zwięzłą recenzję odpowiedzi oraz ustalony dla słuchacza, stopień z przeprowadzonego egzaminu. Praca pisemna jest załącznikiem do protokołu.
- Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie wyznaczonym przez dyrektora Zespołu.
- Ustalona przez nauczyciela w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.
- Różnice programowe z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w semestrze, na który słuchacz przychodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia.
- Z różnic programowych nauczyciel sporządza protokół stwierdzający sposób ich uzupełnienia.
§ 12
- Słuchaczowi powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki zalicza się te obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio ocenę klasyfikacyjną wyższą od oceny niedostatecznej, i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
- W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust.14, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia” lub „zwolniona z obowiązku uczęszczania na zajęcia”, ze wskazaniem podstawy prawnej zwolnienia.
- Zwolnienie jest równoważne z otrzymaniem przez słuchacza oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych zgodnej z oceną poprzednio uzyskaną.
§ 13
- Dyrektor Zespołu może zwolnić słuchacza szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości, jeżeli przedłoży on:
- uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo uzyskania tytułu zawodowego, czeladnika lub mistrza w zawodzie, w którym się kształci,
- zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianego dla danego zawodu.
- Dyrektor Zespołu może zwolnić słuchacza szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w części, jeżeli przedłoży on:
- uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo uzyskania tytułu zawodowego, czeladnika lub mistrza w zawodzie, w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci,
- zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla zawodu wchodzącego w zakres zawodu, w którym się kształci,
- zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające zatrudnienie w zawodzie, w którym się kształci.
- Zaświadczenia o których mowa w ust. 1 i 2 słuchacz przedkłada w każdym semestrze, w którym obowiązuje odbycie praktycznej nauki zawodu.
- Dyrektor Zespołu zwalnia słuchacza szkoły policealnej z obowiązku realizacji zajęć edukacyjnych „Podstawy przedsiębiorczości”, jeżeli przedłoży on świadectwo ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie, z którego wynika, że zrealizował on te zajęcia.
- W przypadku zwolnienia w całości lub części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony w całości z praktycznej nauki zawodu” lub „zwolniona w części z praktycznej nauki zawodu”, ze wskazaniem podstawy prawnej zwolnienia.
- W przypadku zwolnienia o którym mowa w ust. 4 w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”, a także rodzaj świadectwa będącego podstawą zwolnienia i datę jego wydania.
§ 14
- Słuchacz kończy szkołę dla dorosłych, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w semestrze programowo najwyższym oraz semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
§ 15
- Słuchacz ma prawo odwołania się od wszelkich procedur, jego dotyczących w terminie 7 dni do dyrektora Zespołu.
§ 16
- Słuchacz może zgłosić zastrzeżenie do dyrektora Zespołu, jeżeli uzna, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi ustalania tej oceny.
- Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktycznych w danym semestrze.
- W przypadku stwierdzenia, że semestralna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami dyrektor Zespołu powołuje komisję do przeprowadzenia sprawdzianu w formie pisemnej i ustnej z zajęć edukacyjnych.
- W skład komisji wchodzą:
- dyrektor Zespołu,
- nauczyciel prowadzącego dane zajęcia edukacyjne,
- 2 nauczycieli z danej lub inne szkoły tego samego typu, prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.
- Zasady pracy komisji określają odrębne przepisy.
- Termin sprawdzianu uzgadnia się ze słuchaczem. Powyższe zasady dotyczą również egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia tego egzaminu.
Postanowienia końcowe.
§ 17
- Niniejszy dokument wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną CKU i podpisania przez Dyrektora ZCKPiU, a obowiązuje od dnia 01 września 2015 r.